No. 0604 (Tinhtan dich)
Chư Tăng thiết lập một nơi an tĩnh tại Westford
Được viết bởi Marie Donovan
Westford –Massachutsetts. Khi Đại Đức Ajahn Mangkone Dhammadharo có cơ hội rời thành phố, điều đầu tiên một khách lạ chú ý đến vị Tăng Phật giáo có lẽ là tăng tướng của Ngài.
Một cách tiêu biểu, Đại Đức Dhammadharo, vị Tăng trụ trì Tu viện Wat Buddha Bhavana ở Massachusetts, vận y cà sa và mang dép với đầu cạo nhẵn.
Chư Tăng xử dụng một căn nhà trệt có sẵn trên mảnh đất sở hữu rộng 2.25 mẫu mà Chư Tăng đã mua với tích cách một cư dân – cuối cùng Chư Tăng hy vọng rằng sẽ tái thiết căn nhà theo kiểu Á châu – và chuyển nhà xe riêng biệt thành một tu viện. Cuối cùng các Ngài cũng hy vọng rằng biến đổi một chuồng ngựa thành một thiền đường.
Chư Tăng cũng tự tham gia vào những họat động khác trong cộng đồng như dạy hành thiền đến các tù nhân tại bệnh xá của Trại giam Liên bang ở Devens. Khoảng hai ngày trong tuần, các Ngài viếng thăm các vùng lân cận có cư dân Đông Nam Á tại Lowell.
Người ta tin rằng Đức Phật đã sống khoảng 80 năm, từ năm 623 đến năm 543 trước Công Nguyên. Đức Phật là một vị hoàng tử Nepal và sống trong cung điện vô cùng nguy nga. Đại Đức Mangkone nói: “Trí tuệ thay, hoàng tử vẫn ưu sầu,” mặc dù với địa vị của Ngài trong cuộc sống, “thân Ngài cũng phải chịu già, đau và chết.”
Đại Đức Mangkone nói tiếp: “Đức Phật gọi con đường đó là “Trung Đạo” hay sự cân bằng của đời sống.”
Đại Đức Mangkone nói rằng Sư và các Chư Tăng khác không bao giờ cố ý đánh cắp vật gì hay giết hại chúng sanh khác, ngay cả khi bị quấy rầy bởi con muỗi không ngớt hút máu.
Ngài nói: “Thỉnh thoảng chúng tôi hiến máu cho Hội Hồng Thập Tự; đôi khi chúng tôi cũng hiến máu cho muỗi nữa.”
Ngài thêm rằng: “Phật tử tin tưởng sự tái sanh – và sự tái sanh của một người có thể được quyết định bởi Nghiệp tốt hay xấu đã tạo ra trong kiếp quá khứ -- căn bản trên bao nhiêu đau khổ mà con người gây cho kẻ khác. Phật tử cũng tin Trời và Địa Ngục, nhưng tin tưởng rằng Trời và Địa Ngục là những nơi mà con người không ở đó mãi mãi, nhưng Phật tử đi theo con đường hướng về chấm dứt đau khổ chính là Niết Bàn.
Đại Đức Mangkone làm sáng tỏ, cho rằng Phật giáo không có vấn đề đối với việc giam giữ hay nghĩa khác của tự vệ, miễn là việc giam giữ để bảo vệ những người khác và không phải là một hình thức trả thù.
“Tự bảo vệ thì tốt, miễn là bạn đừng giận dữ và oán thù.”
(tinhtan lược dịch)
Buddhist monks creating a peaceful place in Westford
Chư Tăng thiết lập một nơi an tĩnh tại Westford
Được viết bởi Marie Donovan
Westford –Massachutsetts. Khi Đại Đức Ajahn Mangkone Dhammadharo có cơ hội rời thành phố, điều đầu tiên một khách lạ chú ý đến vị Tăng Phật giáo có lẽ là tăng tướng của Ngài.
Một cách tiêu biểu, Đại Đức Dhammadharo, vị Tăng trụ trì Tu viện Wat Buddha Bhavana ở Massachusetts, vận y cà sa và mang dép với đầu cạo nhẵn.
Chư Tăng xử dụng một căn nhà trệt có sẵn trên mảnh đất sở hữu rộng 2.25 mẫu mà Chư Tăng đã mua với tích cách một cư dân – cuối cùng Chư Tăng hy vọng rằng sẽ tái thiết căn nhà theo kiểu Á châu – và chuyển nhà xe riêng biệt thành một tu viện. Cuối cùng các Ngài cũng hy vọng rằng biến đổi một chuồng ngựa thành một thiền đường.
Chư Tăng cũng tự tham gia vào những họat động khác trong cộng đồng như dạy hành thiền đến các tù nhân tại bệnh xá của Trại giam Liên bang ở Devens. Khoảng hai ngày trong tuần, các Ngài viếng thăm các vùng lân cận có cư dân Đông Nam Á tại Lowell.
Người ta tin rằng Đức Phật đã sống khoảng 80 năm, từ năm 623 đến năm 543 trước Công Nguyên. Đức Phật là một vị hoàng tử Nepal và sống trong cung điện vô cùng nguy nga. Đại Đức Mangkone nói: “Trí tuệ thay, hoàng tử vẫn ưu sầu,” mặc dù với địa vị của Ngài trong cuộc sống, “thân Ngài cũng phải chịu già, đau và chết.”
Đại Đức Mangkone nói tiếp: “Đức Phật gọi con đường đó là “Trung Đạo” hay sự cân bằng của đời sống.”
Đại Đức Mangkone nói rằng Sư và các Chư Tăng khác không bao giờ cố ý đánh cắp vật gì hay giết hại chúng sanh khác, ngay cả khi bị quấy rầy bởi con muỗi không ngớt hút máu.
Ngài nói: “Thỉnh thoảng chúng tôi hiến máu cho Hội Hồng Thập Tự; đôi khi chúng tôi cũng hiến máu cho muỗi nữa.”
Ngài thêm rằng: “Phật tử tin tưởng sự tái sanh – và sự tái sanh của một người có thể được quyết định bởi Nghiệp tốt hay xấu đã tạo ra trong kiếp quá khứ -- căn bản trên bao nhiêu đau khổ mà con người gây cho kẻ khác. Phật tử cũng tin Trời và Địa Ngục, nhưng tin tưởng rằng Trời và Địa Ngục là những nơi mà con người không ở đó mãi mãi, nhưng Phật tử đi theo con đường hướng về chấm dứt đau khổ chính là Niết Bàn.
Đại Đức Mangkone làm sáng tỏ, cho rằng Phật giáo không có vấn đề đối với việc giam giữ hay nghĩa khác của tự vệ, miễn là việc giam giữ để bảo vệ những người khác và không phải là một hình thức trả thù.
“Tự bảo vệ thì tốt, miễn là bạn đừng giận dữ và oán thù.”
(tinhtan lược dịch)
Buddhist monks creating a peaceful place in Westford
By MARIE DONOVAN, Sun Correspondent
WESTFORD -- When the Venerable Ajahn Mangkone Dhammadharo occasionally goes out on the town, the first thing a stranger may notice about the Buddhist monk is his appearance.
Dhammadharo, abbot for the Wat Buddha Bhavana of Massachusetts, typically wears a long robe and sandals. He sports a smoothly shaved head.
If you take the time to converse with him, though, your lasting impression most likely will be of his unusually relaxed and friendly demeanor.
The monks are using an existing ranch-style home on the 2.25-acre property they bought as a residence -- they eventually hope to give it a bit of an Asian redesign -- and have converted the free-standing garage for use as a temple. They also hope eventually to convert a horse barn on the property for use as a meditation hall.
After rising early, engaging in chants and eating breakfast together, the monks have been spending much of their time since moving to town in renovating the property -- and taking care of the string beans, tomatoes, chili peppers and herbs in their vegetable garden.
They also involve themselves in community outreach activities, like teaching meditation to residents of the Devens Federal Penitentiary medical facility. About two days a week, they visit Southeast Asian neighborhoods in Lowell.
Buddha is believed to have lived for about 80 years, from around 623 to 543 B.C. He was a Nepalese prince and lived in a palace with great wealth. “Spiritually, he was still sad,” said Mangkone. Despite his position in life, “his body was still subject to old age, sickness and death.”
“He called that path the ‘Middle Way,' or the balanced way of life,” Mangkone said.
The path begins with correct understanding, then proceeds through correct focus, actions, speech and livelihood. Mangkone says a true Buddhist will avoid earning his or her livelihood in any manner that contributes to suffering -- such as dealing in weaponry, prostitution or slavery.
Mangkone said he and the other monks would never purposefully steal anything or kill another living being, even a pesky mosquito with incessant bloodlust.
“Sometimes we give blood to the Red Cross; sometimes we give to a mosquito,” he said.
But Mangkone is not a vegetarian. He said the butcher has to find his own enlightenment and he knows some who have, but that if people offer him meat to eat out of a desire to be generous, he will eat it.
Monks can advise people on the consequences of causing suffering to others though, he added. Buddhists believe in reincarnation -- and that a person's reincarnation can be determined by the good or bad Karma they earned in their previous life -- based on how much suffering they caused to others.
They also believe in Hell and Heaven, Mangkone said, but believe they are places a person goes not permanently, but on the path toward a suffering-free state called Nirvana.
Much like Jesus Christ, Buddha taught that all people have the capacity to gain enlightenment. For that reason, he says, true followers of Buddha do not support the death penalty, even for a mass murderer -- because even that person could some day find enlightenment, Mangkone said.
Mangkone clarifies that, saying Buddhists have no problem with incarceration or other means of self-defense, as long as it is done to protect others from suffering and not as a form of revenge.
“Self-protection is OK, as long as you don't have anger or hatred.”
http://feeds.bignewsnetwork.com/redir.php?jid=84e285b804865bb0&cat=f97ff7b11934dbb6
WESTFORD -- When the Venerable Ajahn Mangkone Dhammadharo occasionally goes out on the town, the first thing a stranger may notice about the Buddhist monk is his appearance.
Dhammadharo, abbot for the Wat Buddha Bhavana of Massachusetts, typically wears a long robe and sandals. He sports a smoothly shaved head.
If you take the time to converse with him, though, your lasting impression most likely will be of his unusually relaxed and friendly demeanor.
The monks are using an existing ranch-style home on the 2.25-acre property they bought as a residence -- they eventually hope to give it a bit of an Asian redesign -- and have converted the free-standing garage for use as a temple. They also hope eventually to convert a horse barn on the property for use as a meditation hall.
After rising early, engaging in chants and eating breakfast together, the monks have been spending much of their time since moving to town in renovating the property -- and taking care of the string beans, tomatoes, chili peppers and herbs in their vegetable garden.
They also involve themselves in community outreach activities, like teaching meditation to residents of the Devens Federal Penitentiary medical facility. About two days a week, they visit Southeast Asian neighborhoods in Lowell.
Buddha is believed to have lived for about 80 years, from around 623 to 543 B.C. He was a Nepalese prince and lived in a palace with great wealth. “Spiritually, he was still sad,” said Mangkone. Despite his position in life, “his body was still subject to old age, sickness and death.”
“He called that path the ‘Middle Way,' or the balanced way of life,” Mangkone said.
The path begins with correct understanding, then proceeds through correct focus, actions, speech and livelihood. Mangkone says a true Buddhist will avoid earning his or her livelihood in any manner that contributes to suffering -- such as dealing in weaponry, prostitution or slavery.
Mangkone said he and the other monks would never purposefully steal anything or kill another living being, even a pesky mosquito with incessant bloodlust.
“Sometimes we give blood to the Red Cross; sometimes we give to a mosquito,” he said.
But Mangkone is not a vegetarian. He said the butcher has to find his own enlightenment and he knows some who have, but that if people offer him meat to eat out of a desire to be generous, he will eat it.
Monks can advise people on the consequences of causing suffering to others though, he added. Buddhists believe in reincarnation -- and that a person's reincarnation can be determined by the good or bad Karma they earned in their previous life -- based on how much suffering they caused to others.
They also believe in Hell and Heaven, Mangkone said, but believe they are places a person goes not permanently, but on the path toward a suffering-free state called Nirvana.
Much like Jesus Christ, Buddha taught that all people have the capacity to gain enlightenment. For that reason, he says, true followers of Buddha do not support the death penalty, even for a mass murderer -- because even that person could some day find enlightenment, Mangkone said.
Mangkone clarifies that, saying Buddhists have no problem with incarceration or other means of self-defense, as long as it is done to protect others from suffering and not as a form of revenge.
“Self-protection is OK, as long as you don't have anger or hatred.”
http://feeds.bignewsnetwork.com/redir.php?jid=84e285b804865bb0&cat=f97ff7b11934dbb6
0 Comments:
Đăng nhận xét
<< Home